Szakadjunk ki az elméletből, hozzuk közelebb a gyakorlatot
2021-ben indult útjára az iData Kft. Edukációs Programja, amelynek során időről-időre ellátogatnak olyan középiskolákba és egyetemekre, ahol logisztikai képzés (is) zajlik. A GPS nyomkövetéssel foglalkozó vállalat mellé csatlakozott a programhoz a kiterjesztett (azaz okossá, biztonságossá és egyszerűvé tett) logisztikát támogató TIMOCOM GmbH magyarországi képviselete, a fuvarszervezést és szállítmányozást megreformáló Innomedio Kft., valamint a GLABs, amely szoftvercsaládjával a gyárakban és logisztikai raktárakban zajló rakodásokat igyekszik minél könnyebben kezelhetővé tenni.
A program fő célja, hogy a gyakorlati oktatást valós példákkal és esettanulmányokkal színesítsék, illetve hogy a jelen technológiai megoldásait közelebb hozzák a jövő logisztikai generációjához.
Ezen alkalmak során összesen általában 1-3 órás előadást tartanak a résztvevők, ahol a logisztika területét körbejárva bemutatják az iparág jelenét és jövőjét, valamint azokat az újító megoldásokat, amelyekkel a szoftvereik segítik a logisztikai területen dolgozók mindennapjait.
Az április közepi találkozóra a kecskeméti Neumann János Egyetem GAMF Műszaki és Informatikai Karán került sor, ahol három cég mutatta be legfrissebb újításait és szoftvereit. A program sokrétűségét biztosította a TIMOCOM, az iData, és a GLABs közreműködése az eseményen, amellyel egy teljes képet adhattak és keretbe tudták foglalni a diákok számára a logisztika ezen ágát. Az idei évben fog csatlakozni az előadók körébe az Innomedio is, így igazán színes, ám mégis közös céllal rendelkező társaság fogja segíteni az új kapcsolatok kiépítését az egyetemek és a vállalkozások között.
A logisztikai mérnöki alapszakon tanuló diákok először a TIMOCOM fuvarbörze rendszeréről és magáról a cégről hallhattak érdekességeket Heilmann Attilától, a vállalat key account manager-étől. A cég egyik küldetése, hogy minél közelebb kerüljünk egy logisztikai kihívások nélküli világhoz. Ez a jövőkép olyan hozzáállást kíván, amely magában foglalja – többek között – a folyamatos fejlődést, és láthatjuk, hogy a TIMOCOM eleget is tesz ennek. Mi sem mutatja jobban, mint hogy a 140-150 000 felhasználóval rendelkező, napi több mint egymillió ajánlatot fogadó szoftverük idén májustól már böngészőből is futtatható lesz, valamint egy ingyenes applikáció segítségével ellenőrizhető a fuvarajánlatok mozgása is – akár aktuális, naprakész adatokra vonatkozóan, akár több évre visszamenően. Az applikációból a jövőben a kilométerekre vonatkoztatott árak alakulása is lekérhető lesz, amely a céges kimutatások mellett akár szakdolgozatokban is felhasználható – ezzel is támogatva a jövő logisztikai generációját.
Az előadásuk második felében a diákok – mind az ajánlattevő, mind a megbízást kereső felek részéről – bepillantást nyerhettek a szoftverük működésébe és minden olyan funkcióba, ami könnyebbé és egyszerűbbé teszi az iparágban dolgozók munkáját.
Rövid szünetet követően Zölei Nikolett értékesítési vezető mutatta be, hogy az iData telematikai megoldásai hogyan támogatják az áruszállítás folyamatát, hogyan lehet nyomon követni szinte minden olyan információt és eseményt, amely a szállítmányhoz kapcsolódik, valamint, hogy milyen egyéb – elsőre talán meglepő – területeken hasznos még az iTrack GPS Nyomkövető Rendszer.
A tanulók megtudták, hogy a telematikai rendszerek esetében kiemelten fontos, hogy integrálható legyen vállalatirányítási rendszerekkel vagy más, áruszállítást támogató szoftverekkel. Amellett, hogy minden adatot csak egyszer kell felrögzíteni, az integráció talán egyik legfontosabb hozadéka, hogy az ügyfelek ennek köszönhetően akár egy biztonsági szolgáltatást nyújtó céggel együttműködve hatósági támogatást is kaphatnak, így mind a megbízó, mind a szállító részére nagyobb biztonságot tudnak nyújtani, hiszen szükség esetén akár rendőri segítségre is számíthatnak.
Az iData másik fontos szolgáltatása a tachográf és sofőrkártya adatok automatikus letöltése, valamint a vezetési és pihenőidők online kijelzése. A rendszer minden nap, a jármű indításakor automatikusan lekéri ezeket az információkat, így a fuvarozóknak nem kell folyamatosan szem előtt tartani az ide vonatkozó határidőket.
A közúti áruszállítás mellett számos egyéb területen hasznosíthatók a nyomkövető rendszerek. Az iTrack szolgáltatásai például használhatók személyautók és munkagépek követésére, sőt akár a hajóforgalmat irányító bójákra is. Utóbbi esetében megelőzhetők az olyan malőrök, mint amikor egy elszabadult bóját több száz kilométerről kellett visszahozni. A bója hatalmas mérete miatt nem volt megoldható a közúton való szállítás, így egy hajót kellett utánaküldeni, amely hazavontatta. El tudjuk képzelni, hogy mekkora plusz költséget és időveszteséget generált ez az út, de az iTrack használatával az ilyen és hasonló nehézségektől minden cég megkímélheti magát.
Az előadást Katona Boglárka, a GLABs project mérnöke zárta. Ő bevezette a hallgatóságot a gyártó és raktározó cégek számára készített logisztikai szoftvereik működésébe, az online időkapu rendszerbe, valamint a Yard Management-be.
Előbbi segítségével a partnerek (szállítmányozó, fuvarszervező, vevő) kizárólag a raktár szabad kapacitásáig tudnak időpontot foglalni, így megszűnnek a várakozó kamionok és gördülékenyebbé válik a ki- és beszállítás. Utóbbi segítségével pedig a telephelyeken átmenő tehergépjármű-forgalmat optimalizálhatják a cégek. A szoftver támogatja a ki- és beléptetést, a rámpára hívást, valamint rögzíti a járművek helyzetét is. A rendszer használatával egy olyan kontrollált környezetben fog lezajlani a rakodás, ahol minden munkatársnak csak azon feladatokhoz van hozzáférése, amelyek a munkakörébe tartoznak, és ahol a rakodási idő és egyéb fontos paraméterek mérhetők, így könnyedén elemezhetővé válik a teljes folyamat, amely segít növelni a hatékonyságot.
Az előadás – és egyben az előadásoknak szentelt délelőtt is – egy kisebb kvízjátékkal zárult, amely során a diákok tesztelhették tudásukat az elhangzottakkal kapcsolatban, a három leggyorsabb és legtöbb helyes választ adó tanuló pedig ajándékcsomaggal távozott. A kvíz eredménye alapján elmondható, hogy a következő logisztikai generáció tagjai – annak ellenére, hogy még nem a mindennapjaik része – tökéletesen bele tudják magukat helyezni a közúti áruszállítás, raktározás és egyéb logisztikai helyzetek világába, és aktív figyelemmel követik a változásokat, újdonságokat.
Mióta világ a világ, az egyetemek feladata a tudás megosztása volt, a mai felgyorsult és egyre inkább digitálissá váló világban azonban célszerű ezt támogatni a cégeknél fellelhető gyakorlati információkkal is a minél széleskörűbb tudásáramlás elérése érdekében. Ez az összhang segíti a diákok integrálását a munkaerőpiacra, pontosabb képet kapnak az iskolán túli életről, valamint az innovatív ágazatok szereplőiről és munkájáról is.
Az iData Edukációs Programja természetesen folytatódik, továbbra is járják az országot és kapcsolatot tartanak több középiskolával és egyetemmel is annak érdekében, hogy mindig naprakész információkkal tudják ellátni a tanulókat a legújabb iparági trendekkel, kihívásokkal és fejlesztésekkel kapcsolatban.
Sose feledjük Mark Van Doren amerikai költő szavait: „A tanítás azt jelenti, hogy segítjük a másikat a felfedezésben.”