Szemerey Péterrel, a Szemerey-Plus vezérigazgatójával beszélgettünk

Hogyan változik meg egy fuvarozó vállalkozás a generációváltás után? Milyen nehézségekkel néz szembe az, aki a jelenlegi gazdasági körülmények ellenére is, további (és folyamatos) fejlődést tűz ki célul? Mire támaszkodhatnak és mi segíti őket ezen az úton?

Szemerey Péterrel, a Szemerey-Plus vezérigazgatójával beszélgettünk

Mikor és milyen körülmények között indult a cég? Mesélj nekünk légy szíves egy picit magatokról!

A Szemerey-Plus 100%-ban magyar tulajdonban lévő, családi vállalkozás. Nyolc évvel ezelőtt, 27 db járművel és mindössze egyetlen megbízóval alakult meg – aki egyébként még most is jelen van a cég életében. Nekem akkor még két évem volt hátra az egyetemből, de minden szabadidőmet a cégben töltöttem, szerettem volna minél több tapasztalatot gyűjteni, ezért részt vettem a legtöbb olyan folyamatban, amely a cég mindennapjainak a része – a menetlevél-kezeléstől kezdve, a számlázáson, elszámoltatáson keresztül egészen fuvarszervezésig. A közgazdász diploma megszerzése után már teljeskörűen elláttam a munkát a vállalkozáson belül. A mai napig érzem, hogy mennyi hasznos tudást és tapasztalatot szereztem egyetemi éveim alatt, és a kollégák is értékelik, hogy pontosan tudom, miről beszélnek, hiszen én is dolgoztam ezekben a munkakörökben. Mivel családi vállalkozásról beszélünk, nem titok, hogy édesapámtól rengeteget tanultam, nagyon sokat adott át a vállalatirányítás fortélyaiból. Maga a generációváltás pedig már harmadik éve, hogy megtörtént a cég életében.

Ez egy régóta tervezett dolog volt, hogy édesapád átadja neked a staféta botot. Gördülékenyen volt a folyamat vagy szembesültetek ellentétekkel abból kifolyólag, hogy eltérő elképzeléseitek voltak?

Eleinte teljesen sima volt ez az út, hiszen még én is tanuló fázisban voltam, nagyon sok újdonsággal találkoztam és rengeteg dolgot kellett még elsajátítanom édesapámtól. Viszont amikor már bennem is elkezdtek megfogalmazódni ötletek, javaslatok, gondolatok, akkor bizony előfordultak nézeteltérések. De hál’ istennek egy nagyon egészséges apa-fia kapcsolat van közöttünk, és ezt sikerült tovább vinnünk a köztünk lévő munkakapcsolatba is.

A kölcsönös tisztelet olyan alapot ad, amivel könnyedén meg tudjuk oldani a nehézségeket. Azt szoktuk mondani, hogy a cégben ő képviseli a tapasztalatot, én pedig a fiatalos erőt és lendületet.

Milyen nehézségekkel, kihívásokkal szembesültél azóta, hogy átvetted a cég vezetését?

Induló vállalkozások esetében nagyon fontos a megfelelő tőkeerősség elérése, amihez évek kemény munkája kell. Szerencsére, az én érkezésemkor ez már adott volt.

Az egyik legnagyobb kihívásnak a gépjárművezetői hiányt látom. Ez jó pár éve kezdődött, de a mai napig tart, és minden hónapban, sőt napi szinten ezzel küzdünk. Óriási probléma, hogy a szakma kiöregedőben van és egyáltalán nincs utánpótlás. Azt látjuk, hogy ez a munka nem vonzó a fiatalok számára, annak ellenére sem, hogy nagyon jó kereseti lehetőséget biztosít. Amikor megkérdezik erről a véleményemet, mindig el szoktam mondani, hogy ez egy másfajta élet, ez nem is annyira szakma, inkább egy életérzés. Arra kiválóan alkalmas, hogy tapasztalatokat szerezzen az ember, hogy emberileg, személyiségileg megedződjön, illetve az sem egy utolsó szempont, hogy tőkét szerezzen.

Milyen mérföldköveket tudnál kiemelni a cég életében?

Mi minden sikert egy mérföldkőnek könyvelünk el. A családi vállalkozás velejárója, hogy mi ezért a cégért élünk-halunk és személyes garanciát vállalunk a munkánkért. A legkisebb munka megszerzésekor is pezsgőt bontunk és ugyanúgy kezeljük, mint a legnagyobb ügyfelünket.

Amit itt még megemlítenék, hogy a cég két formai változáson is átesett az évek alatt – először kft.-vé, majd 2019 végén zrt.-vé váltunk. Ez egy komolyabb megjelenést sugároz mind a megbízói, mind a szállítói körökben. Persze ennek is, mint mindennek megvannak az előnyei és a hátrányai, de úgy ítéltük meg, hogy ezt meg kell lépnünk.

Szemerely Péter

Milyen vízióitok vannak a jövőre nézve?

Mindig lépésről lépésre haladunk. Az én gondolataim, terveim azon alapulnak, hogy lassú léptekben, biztonságosan és jó minőségben végezzük a munkánkat és fejlődjünk. Nagyon fontos, hogy ne lépjünk akkorát, amit már nem tudunk lekezelni – mind jármű darabszámban, mind infrastruktúrában vagy épp szellemi háttérrel.

A cég életének egyik első nagy lépése az 50 jármű megcélzása volt, ezután a 75, majd a 100 és most tartunk 110 db járműnél. Minden évben célul tűzzük ki a 20 autós növekedést – ez idén sincs máshogy.

Mindemellett viszont 3 éven belül szeretnénk megépíteni a saját raktárlogisztikai központunkat. Évek óta keressük már a megfelelő helyet és most végre meg is találtuk. Egy 75 000 m2-es telket, amelyből 17 000 m2-t szeretnénk beépíteni. Ezzel megnyílik előttünk egy új lehetőség, egy újabb szolgáltatási terület, bejön a képbe a raktározás és a disztribúció, amellyel jelentős előnyt tehetünk szert a megbízóinknál.

Tehát a hosszútávú célotok, hogy egy komplett logisztikai szolgáltatást nyújtó vállalkozássá váljatok. Az elmondásod alapján úgy érzem, hogy még rengeteg terv és megvalósításra váró elképzelés van a tarsolyotokban, és ha ebben az ütemben haladtok, akkor el is éritek ezeket.

Hogy látod, hol tart a cég életpályája jelenleg?

Én azt vallom, hogy a cég sosem lesz készen. Folyamatosan fejlődni kell, reagálni az aktuális helyzetekre, a trendekre és igazodni a piac elvárásaihoz.

A cég folyamatosan változik és kell is változnia, hiszen a piac és a megbízók által felénk támasztott elvárásoknak mindig meg kell felelnünk – legyen szó akár folyamatokról, akár járművekről, hiszen ezen a területen is gyakran merülnek fel speciális igények (például dupla stokkos, illetve 3 vagy 4 terű pótkocsi). Ezeket az igényeket le kell követnünk, és ezek egyike sem tud megtörténni egyik napról a másikra, hiszen sok esetben beruházások kellenek a megvalósításhoz.

Emellett az üzletpolitikánk egyik alapja, hogy új járműparkkal dolgozunk, tehát mind a vontatókról, mind a pótkocsikról elmondható, hogy az átlagos életkoruk 1,5 év. Ezt a jövőben is szeretnénk és fogjuk is tartani. Ezzel szeretnénk még nagyobb biztonságot nyújtani a megbízóknak, illetve természetesen számukra is jelentős versenyelőnyt nyújt a piacon, hogy a hűtött áruk szállítását ilyen fiatal járművekkel végezzük.

Én azt mondom, hogy a cég még az élete elején van. Nagyon sok kihívás áll még előttünk, nagyon sok fejlesztést szeretnénk megvalósítani. Nem tudom lesz-e valaha ennek egy vége, amikor azt mondjuk, hogy most megállunk. De szerintem nem lesz. Én arra lettem tanítva, hogy ne törődj bele abba, amid van, hanem folyamatosan növekedni kell, megújulni, innovációkat beépíteni a cég működésébe. Én hosszútávra tervezek.

A cég indulásához képest mára több mint négyszeresére nőtt a járműparkotok, és ezzel együtt a megbízók száma is a többszörösére emelkedett. Tapasztaltatok extra kihívásokat a növekedésből kifolyólag a fuvarszervezés, a fuvarok kezelése kapcsán? A megnövekedett megbízói számból adódóan, érkezett hozzátok olyan igény, aminek a kiszolgálása kihívások elé állít titeket?

Kihívások? Csak kihívás van! Minden nap egy kihívás, hiszen annyi igénynek kell megfelelni. Ahogy bővült a megbízói körünk, úgy bővült az igények köre is, hiszen minden cégnek más és más kérése van. Van, aki a szállítólevelek fizikai visszajuttatásához ragaszkodik, van, aki a pontos kiálláshoz és olyan is, aki a kommunikációban támaszt felénk speciális elvárásokat.

Szerencsések vagyunk, mert a fuvarszervezőink (és az ő munkájukat támogató kollégák is) kellő szakmai tapasztalattal és rutinnal rendelkeznek ahhoz, hogy a megnövekedett számú fuvarfeladatokat, illetve igényeket professzionálisan le tudják követni. Emellett nagy segítséget nyújt számunkra az innoTMS rendszer is, mert rendszerezettséget hozott létre a folyamataink között, illetve mindenki számára könnyen átláthatóvá és elérhetővé teszi a fuvarokkal kapcsolatos információkat.

Ezen felül a működésünk része, hogy minden egyes új megbízó megszerzésekor oktatást tartunk a kollégáknak, hogy mindenki képben legyen. Ezeken az alkalmakon az egész csapat ott van és átbeszéljük, hogy milyen adottságokkal rendelkezik az új megbízó, mik az elvárások, mely területekre kell nagyobb hangsúlyt fektetni. Ilyenkor minden részleg képviselteti megát, és a sokféle gondolkodásmód találkozásából nagyon sok ötlet és javaslat születik meg, amelyeket gyakran a megbízóink felé is kommunikálunk.

A Szemerey-Plus nagy hangsúlyt fektet a partnerségi viszonyra – már édesapáddal is lehetett olyan interjúkat olvasni, amelyekben kitért erre. Minden megbízóval sikerül együttműködnötök és ilyen kapcsolatot kiépíteni?

Igen, a partnerség az egyik fő erősségünk. Mi úgy szoktuk ezt megfogalmazni, hogy stratégiai együttműködéseket alakítunk ki a megbízókkal. Ezáltal mi is folyamatosan segítjük és támogatjuk az ő munkájukat, illetve ugyanúgy ők is a miénket.

Mi fel szoktuk vállalni azt is, ha valamilyen előremutató, korrekciós javaslatunk lenne az ő működésükben – akkor is, ha ez például költségmegtakarítást jelent a fuvardíjakban. Szerintem sokkal hitelesebb egy ember vagy cég, ha felvállalja, ha valami mondjuk túl van árazva. Ilyen esetekben javaslatokat szoktunk tenni a cégeknek, hogy ha adott dolgokat máshogy csinálnak, akkor egy bizonyos összeget el tudnánk engedni a fuvardíjakból. Ezt nevezzük stratégiai együttműködésnek.

Nálunk nem csak annyiból áll a munka, hogy leadják a rendelést és elvisszük A-ból B-be, hanem mi ezzel egy plusz szolgáltatást is szeretnénk biztosítani és egy hozzáadott értéket teremteni.

A következő nagy projekt a logisztikai központ létrehozása vagy van még előtte valami, amit a fuvarozásban még szeretnétek megvalósítani?

A raktárlogisztikai központ mellett a korábban is említett darabszám-növekedés a célunk, mint minden évben. Illetve szeretnénk új területek felé nyitni az áruszállításban is. De erről egyelőre többet nem árulnék el.

A folyamatos növekedéshez elengedhetetlen a folyamatos monitorozás, hogy megfelelő döntéseket tudjatok hozni. Milyen eszközöket használtok döntéshozás és stratégiagyártás előtt? Honnan tudjátok, hogy az, amit terveztek jó út lesz, van lehetőségetek megvalósítani?

Folyamatosan azon dolgozunk, hogy minél hatékonyabb és magasabb minőségű munkát végezzünk. Egy ekkora vállalkozásnál már elengedhetetlen egy vállalatirányítási rendszer fenntartása, annak megfelelő használata és adatokkal való feltöltése. Mi erre az innoTMS szoftvert használjuk. Számos részleg dolgozik azon, hogy a rendszerben lévő terv- és tényadatokat összehasonlítsa. Az innoTMS-ből tudjuk kinyerni azokat a riportokat is, amelyek a döntéshozásnál segítik és támogatják a vezetőket abban, hogy előremutató lépéseket tudjanak tenni.

Mit tud ez a rendszer nyújtani egy fuvarozó vállalkozás számára? Mi az, amit kiemelnél?

Bár már jó pár éve használjuk a rendszert, még mindig csak kb. a 80%-a van aktív használatban nálunk. De már ennyiből is egyértelműen látszik, hogy rengeteget segít az adatok átláthatóságában. Ebben a szakmában rettentően fontos, hogy tisztán lássuk a költségeinket, a működésünket, a struktúránkat, ebben mindenképpen támogat minket. Sok fejlesztési lehetőségeket rejt magában, a támogató háttér miatt pedig rugalmasan és gyorsan tudják kezelni a felmerülő igényeket és az esetleges hibajelentéseket.

Mi ebben az egy rendszerben tárolunk minden adatot, így az összes kolléga könnyen hozzáfér ahhoz, ami a munkavégzéséhez szükséges. Ha van egy ilyen, mindenre kiterjedő és mindent összefogó rendszer, akkor a munkatársak mindennapjai is könnyebbek, javul a kommunikáció és csökken a hibalehetőség, hiszen minden adatot csak egyszer kell felvinni. Számunkra az innoTMS az az eszköz, ami összefogja a folyamatainkat és a különböző területeket a cégen belül.

Emellett számos olyan megbízói igény kielégítésében volt nagy segítségünkre, mint például a KPI kimutatás. Vannak partnereink, akik felől az az elvárás, hogy havi, heti vagy akár napi riportokban mutassuk ki nekik, hogy az autók milyen pontossággal érkeztek meg. Ha ezt a funkciót a fejlesztők nem tudták volna a rendelkezésünkre bocsátani, akkor lehetséges, hogy azt a munkát a mai napig sem szereztük volna meg.

Egy ilyen szoftver számtalan lehetőség tárháza, amelynek csak a képzelet szab határt. Úgy gondolom, hogy minden cégnek meg kell találnia, hogyan tudja beilleszteni a folyamataiba.

Cégünket az őszinteség, a nyíltság, a tisztesség és a bizalom alappilléreire építettük fel. Azt valljuk, hogy mindig az egyenes út a legrövidebb és hogy az a jó üzlet, ahol mindkét fél nyertesnek érzi magát. Együtt többek vagyunk!

Ingyenes demót kérek!

A weboldalon cookie-kat használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. További információkért tekintse meg adatkezelési tájékoztatónkat.

Elfogadom